Navigatiemenu

Onderwijs

Laatst bijgewerkt op 695 dagen geleden door Hadewych

Studenten zijn tevredener over het hoger onderwijs. Tegelijk is de kwaliteit van het hoger onderwijs gestegen. Wel is de uitval in het HBO toegenomen.

Arnold Jonk: “…een zelfbewuste sector verantwoordt zich zelf over haar prestaties. Die wacht niet op dubieuze ranglijsten in de media. De website van de inspectie moet ook niet als een soort www.iens.nl voor het onderwijs worden gezien. Verantwoorden, moeten scholen toch echt zelf doen, op heldere en transparante wijze.”

Zie ook de SCP-publicatie Wikken en Wegen.


 

Correspondent-artikel over onderwijs.

 


 

 

De Algemene Onderwijsbond is niet enthousiast over de verschillende soorten Inspectie-oordelen.

‘Wij maken geen campinggids’

Hoofdinspecteur Arnold Jonk maakt het maar meteen duidelijk. De inspectie wil met het vernieuwde toezicht scholen stimuleren om beter te worden. Nieuwe verfijnde ranglijsten voor ouders zijn niet de bedoeling.

Met het vernieuwde toezicht wordt al druk geëxperimenteerd. Daaruit wordt duidelijk dat iets minder dan 10 procent van de scholen de waardering goed krijgt.


Zullen er snel meer ‘goede’ scholen komen?


“Wat je hoopt is dat het scholen stimuleert om ambitieus te zijn. Dat ze doelen helder maken en daar aan werken. Als dat lukt, zullen we steeds meer scholen zien die de waardering goed krijgen. Het is geen doel, maar een middel.”


Is goed niet goed genoeg?


“Ik verwacht niet dat de deelname aan het traject excellente scholen afneemt. Tot nu toe groeit die ook. Je ziet daar speciale dingen, zoals een asielzoekersschool waar het team fantastische prestaties levert. Scholen doen mee voor de waardering en het leereffect, doorgaans niet uit concurrentieoverwegingen. Ik verwacht niet dat de waardering goed negatief uitpakt op die ontwikkeling.”


Een kwart van de ouders verwacht te veel van excellente school.


“Ouders zijn sowieso kritisch. Dat los je niet op. En dat moet je ook niet willen.”


Begrijpt het grote publiek het onderscheid tussen oordeel, waardering en predicaat?


“Of het volledige Nederlandse publiek alles begrijpt, is niet zo van belang. De verschillen tussen oordelen en bevindingen zijn bedoeld om richting scholen duidelijk te maken waar het gaat over wettelijke plichten en waar het gaat over de eigen ambities van de school. Of die terminologie voor iedere ouder zo belangrijk is, weet ik niet. Maar het gaat er ons om scholen te stimuleren om zichzelf te verbeteren, daar richten wij ons met het toezicht op. Ons ultieme doel is niet het maken van een campinggids voor het
onderwijs.”

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers