Navigatiemenu

Beter benutten

Laatst bijgewerkt op 692 dagen geleden door Hadewych

Gwenda Zuurbier vertelde hoe in het driejarige programma ‘Beter Benutten’, gericht op het terugdringen van files met 20%, gebruik is gemaakt van gedragsinzichten.

presentatie BINpresentatie BIN 

Enkele lessen uit de presentatie:

  1. Weet welk gedrag je wil stimuleren (en richt je dus niet op het tegengaan van ongewenst gedrag). Formuleer dus dat je mensen ertoe wil bewegen met de fiets naar hun werk te gaan, of met de bus om hun boodschappen te doen, zodat je je beleid kan richten op het stimuleren van gedrag in plaats van het tegengaan en handhaven van verboden en beperkingen.
  2. Kies je doelgroep uitgekiend: als je wil dat mensen naar hun werk gaan fietsen, moeten ze binnen een redelijke afstand van hun werk wonen.
  3. Check of je je doelgroep werkelijk bereikt.
  4. Onderzoek of het gewenste gedrag voor je doelgroep redelijkerwijs mogelijk is: zijn er fietspaden en fietsstallingen, hoeven ze niet teveel bagage mee te nemen e.d.
  5. Maak het makkelijk en leuk: zorg dat een app eenvoudig te gebruiken is en ook goed werkt, bied beloningen in de vorm van punten of voordeeltjes, breng eventueel een competitie-element in.
  6. Financiële prikkels kunnen werken om gewoontegedrag te doorbreken, maar hebben doorgaans weinig effect om goed gedrag te bestendigen.

 

  1. Je moet flink investeren in kennis vergaren en analyse uitvoeren, maar dat is voor politici niet snel en daadkrachtig genoeg. Er moeten snel zichtbaar maatregelen worden genomen en resultaten zijn om mee te pronken. Om met die spanning om te gaan:

 

  • Kom er deels aan tegemoet door het werk te faseren, en onder voorwaarden al direct maatregelen te nemen. Goeie voorwaarden zijn dan: formuleer SMART doelen en ken je doelgroep.
  • Meet, evalueer en verantwoord wat je doet en wat daar de (neven)effecten, kosten en baten van zijn. (Nudgen is vaak goedkoper dan handhaven…)
  • Niet opschalen of uitrollen, maar kennis delen: maatwerk en precisie werken beter dan one-size-fits-all. Zorg dat de bevindingen en lessen uit een project beschikbaar zijn voor anderen zodat er nationaal geleerd kan worden van lokale projecten. Dat betekent netwerkvorming en kennis faciliteren.
  • Niet alleen burgers/doelgroepen zijn mensen wiens hersenen veel automatisch werken (heuristieken, gewoontegedrag, onbewuste voorkeuren en sociaal bewijs), ook programmamedewerkers/ambtenaren zijn gevoelig voor nudges. Je moet dus ook je medewerkers niet alleen proberen te overtuigen maar ook verleiden.

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers