Navigatiemenu

Informatie om gedrag te beïnvloeden

Laatst bijgewerkt op 757 dagen geleden door Hadewych

Informatie is meestal onvoldoende om gedrag te beïnvloeden. Hier een FD interview met Femke de Vries FD nudging AFMFD nudging AFM .

Volgens een ziekenhuisbestuurder creëert transparantie vooral mist, en erger, een foute marktdynamiek.

Zie over het beïnvloeden van consumetengedrag met informatie ook interviews met Rick van Baaren van Gedragsverandering.nl: "Zo zijn er een aantal nudges die vaak op basis van Cialdini worden toegepast, daar kun je een hele rij van opstellen. Maar dan nog gaat het om de juiste diagnose. Er zijn geen regels bij gedragsverandering. Geen go’s, geen no go’s. Er wordt bijvoorbeeld vaak gezegd: je moet bij gedragsveranderende campagnes niet op kennis gaan zitten. Maar soms is dat gewoon wel zo. Ook al doen we er heel stoer over, uiteindelijk is gedragsverandering een creatief proces. Je moet creatief zijn in het stellen van de juiste diagnose, en dan moet je ook creatief zijn in het vinden van de juiste interventie.’"

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers