Basiselementen voor publieke impact

Laatst bijgewerkt op 435 dagen geleden door Hadewych

Het Centre for Public Impact heeft een kader ontwikkeld waarmee de fundamenten van maatschappelijke impact worden beschreven. Ook is er een database (Public Impact Observatory) aangelegd, waarin gezocht kan worden op waarden die verwijzen naar die fundamenten, maar ook op thema’s, regio’s of zelfs open zoektermen.

Daarin zijn ook Nederlandse casus opgenomen, zoals het rookverbod in de horeca, fietsbeleid, wiet, schoolverlaters.

Het succes van overheidsinitiatieven wordt beïnvloed door drie fundamentele elementen: legitimiteit, beleid en actie. Die drie zijn weer uitgewerkt in onderdelen.

fundamentals CPI

Legitimiteitvertrouwen, participatie, commitment

Legitimiteit verwijst naar steun voor een overheid of een publieke zaak. Zonder legitimiteit kunnen politici hun initiatieven niet omzetten in acties. Legitimiteit reduceert de transactiekosten van bestuur door het verminderen van de noodzaak van dwang en toezicht.

Beleid – doelen, bewijs, uitvoerbaarheid

De kwaliteit van beleid doet er toe. Beleidsmakers verzamelen kennis en informatie, wegen alternatieven af, maken keuzes op basis van de potentiele doeltreffendheid.

Actie – management, meten, consistentie

Actie is de vertaling van beleid in echte resultaten. Zonder actie zijn er geen resultaten en zonder resultaten is er geen impact.

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers