Navigatiemenu

Handhaving rond Schiphol

Laatst bijgewerkt op 358 dagen geleden door Hadewych

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) behoort toezicht te houden op de luchtvaartsector om omwonenden tegen overlast te beschermen. Maar in de praktijk blijkt de toezichthouder vooral een tandeloze tijger. 

“Deskundigen aan wie EenVandaag de gang van zaken rond Schiphol voorlegt, reageren verbaasd en spreken onomwonden van een gedoogbeleid. “Het ministerie noemt het anticiperend handhaven”, zegt Annetje Ottow, hoogleraar Economisch Publiekrecht aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in toezicht en handhaving. “Maar het is natuurlijk anticiperend niet-handhaven.”

“Emeritus hoogleraar toezicht Ferdinand Mertens leidde zelf van 2000 tot 2005 als Inspecteur-Generaal de voorganger van de ILT, de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Hij is stellig in zijn eerste reactie: “Anticiperend handhaven kan niet. Een toezichthouder heeft altijd te maken met de bestaande wetgeving, daar kan hij niet boven- of onderuit. Wanneer nieuwe wetgeving te lang op zich laat wachten dan is dat jammer, maar voor de toezichthouder verandert er niets.” Kortom, zegt Mertens, gewoon handhaven dus. Bij het tweede contact nuanceert Mertens zijn eerste reactie enigszins. “Wanneer al voor anticiperend handhaven wordt gekozen dan zou dat een korte termijn moeten betreffen. Bijvoorbeeld niet langer dan een wetswijziging ‘normaal’ duurt, dus maximaal anderhalf jaar. Het zou zeker niet aanvaardbaar zijn wanneer de nieuwe regelgeving nog niet uitgekristalliseerd is, want dan ontstaat er een rechteloze situatie.”

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers