Match tussen waardenpatroon en handhavingsstijl

Laatst bijgewerkt op 167 dagen geleden door Hadewych

Bij inspecteurs heeft in 2008 driekwart het gevoel hun doelgroep goed te doorzien, ondanks de vele hele en halve leugens die velen in de doelgroep vertellen. De meerderheid van hen denkt de doelgroep beter te kennen dan hun management. Onderling spreken toezichthouders regelmatig over de interventiestijl maar overleg hierover tussen management en de werkvloer wisselt sterk tussen de organisaties.

Qua interventiestijl is de rode draad in ieder geval beleefd en transparant en daarna ‘zacht waar het kan en hard waar het moet’. Er zijn zeker verschillen die afhangen van de doelgroep en van het heersende beleid binnen de organisaties zelf. Organisaties verschillen in hun voorkeur voor hard of zacht.

Stijlkeuzes in de handhavingEllen Couvret, Sibolt Mulder, Ralph M.M. Vossen, Stijlkeuzes in de handhaving; De rol van waarden bij burgers en bedrijven voor de keuze in handhavingsstijl, Boom 2008

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers